Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica? Żelazo jest elementem, który w systemie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera i układ nerwowy. Pamiętamy o jego ofertę w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Objawia się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli odmiany tego elementu, różnią się między sobą, a brak równowagi pomiędzy nimi potrafi spowodować do niedoborów. Niczym je rozpoznać a ewentualnie któryś z tych wariantów jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Przekonanie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ostatni temat, należy spożywać produkty zawierające wielką liczbę żelaza, jest złe. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z jakim posiadamy do robienia. Aby zadbać o odpowiedni poziom tej substancji we krwi, należy nie tylko dobrze komponować posiłki, ale te uwzględniać w nich wyniki zwiększające przyswajalność żelaza. Należą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można i brać w strukturze odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę pomiędzy żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w który środek uniknąć niedoborów, jakie w konsekwencji jadą do groźnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak szybko odróżnić produkty duże w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie leży w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy wpaść w ciele także drugich pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w tym w morzom mięsie czy produktach morza. Warto ale pamiętać, że mięso wołowe może powodować blisko 45% żelaza hemowego, chociaż jego przejmowana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza spośród tego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane dużo niż niehemowe, dlatego gdyby nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, daleko w środowisku witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, więc „bez krwi”, to żelazo płynące ze centrów roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. każdego typie strączki, takie jak fasola czy soczewica, a i buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego wariantu są także zioła, w tym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy trzymać na pomocy, że przyswajalność żelaza z artykułów roślinnych jest ograniczona (1-5%). Aby zwiększyć okazję na skuteczniejsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy oraz herbaty, a i sięgać po produkty o niskim pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o